DE LA VILLE DE PARIS.
57
[i545]
riches et médiocres, le fort portant le foible, suffi­samment cottizez, ne se monte que à la somme de cinquante neuf mil livres tournois, qui n'est pas la moictié de lad. somme. Ce faict, auroit esté prié et requis de par lad. Ville à Mess™ de la Court de Par­lement'1' et des Comptes commectre aucuns d'eulx pour veoir faire les augmentacions desd, roolles et adviser ce qu'il est bon de faire pour obeyr au Roy. Lesquelz commis et depputtez par lad. Court et la Chambre des Comptes auroient journellement as­sisté, par l'espace d'ung moys et plus, à veoir aug­menter par les Quarteniers et dixiniers lesd, roolles en toute extreme dilligence et en y besongnant chascun jour, sans discontinuation, et voyans que le temps est court et que le Roy presse de bailler de­niers, auroit esté advisé par le Bureau de lad. Ville mander les Quarteniers, pour savoir d'eulx s'ilz veullent pas faire la recepte d'iceulx, chascun en son endroict, et en faire leur debvoir. Lesquelz Quarte­niers comparurent en partie, le jour d'hier, et feirent plusieurs remonstrances des peynes, labeurs et dan­gers où ilz avoient esté pour leurs roolles des
iiii" m escuz de l'année passée, et qu'ilz estoient en­cores empeschez à recevoir ung extraict de leurd, roolle des deniers renduz et non receuz, à eulx envoyé par nosdictz s™ des Comptes, commis par le Roy à la rediction d'iceulx, et plusieurs autres re­monstrances par eulx faictes, au moyen desquelles auroit esté advisé de mander le Conseil dc lad. Ville, pour conclure et arrester si lesd. Quarteniers deb­voient faire lad. recepte ou non, et adviser le moyen de satisfaire aud. seigneur. Ce faict, mond. sr le Prevost auroit mys led. affaire en deliberacion el demandé ausd, assistans leur advis; lesquelz au­roient conclud, advisé et deliberé que lesd. Quarte­niers doibvent recevoir, chascun en leur endroict, lesd, cotizacions par le menu, ainsi qu'il est con­tenu en chascun roolle qui leur sera pour ce baillé, signé du greffier de lad. Ville. Et où il y auroit au­cuns d'eulx qui eussent tel empeschement qu'ilz ne le sceussent faire, pourront prandre leurs cinquan­teniers pour faire lad. recepte, desquelz ilz seront responsables, et leur sera baillé toute faveur et ayde.
LXXV [XXIV]. — Injonction aux Quarteniers,
9 juillet 1545. (Fol. 3o.)
Dud. jeudi, ixe Juillet vcxlv.
Par deliberation de Conseil, par vertu et au moyen des lettres patentes du Roy, il est enjoinct et commandé très expressement aux Quarteniers de la ville de Paris que, en toute dilligence et sans dis­continuation ou intermission, et promptement, ilz ayent à lever et cueillir les deniers à quoy par les rolles de leurs quartiers les manans et habitans de cestedicte Ville ont esté cotizez, pour iceulx incon­tinant et si tost que lesd, deniers auront esté receuz par eulx, iceulx bailler au Receveur general Marcel, à Paris, en declairant que, à faulte de ce faire, on se prandra à eulx, leurs personnes et
biens, comme pour les propres debtes et affaires du Roy.
Lesquelz Quarteniers, c'est assavoir : Basannier, Danès, Lejay, Croquet, Berthelemy, Lorrain, Ker­ver, Gohory et Pellerin, presens, ont faict responce qu'il leur seroit impossible faire lad. recepte, par ce qu'ilz sont encores chargez de l'autre rolle des iiii" si escuz de l'année passée, supplians mesd. srs en bailler la chargea leurs cinquanteniers,desquelz ilz accordent estre cautions et responsables pour les deniers qui seront par eulx receuz, polir ceste foys seullement, et sans ce que le faict leur puisse tourner à consequence pour l'advenir.
(" Jean Tronson et Guillaume Abot, conseillers au Parlement, avaient été délégués par la Cour, le 5 juin précédent, pour assister à la revision des rôles d'imposition : "Ce jour, est venu en la court le Lieutenant criminel de la Prevosté de Paris, Eschevin de ceste Ville de Paris, de part les Prevost des Marchans et Eschevins de cestedicte Ville, requerir à icelle court leur bailler, commettre et députer les conseillers par cy devant ordonnez, ou aultres en leur lieu, pour assister à la revision de la taxe et imposition faicte par les Quarteniers de ceste Ville sur les habitans d'icelle, d'autant que ceulx ja commis s'estoient excusez de soy y trouver plus. Et sur ce ont, esté commis maistres Jehan Tronson et Guillaume Abot, qui ja y ont assisté." (Arch, nat., Registre du Conseildu Parlement, X1" 1555, fol. 179 v°.)
IJ-MIUElllE MiriOflALE.